Het jaar 2019 begon met een zwaar begin van de winter. Hoe komen vrachtwagenchauffeurs de winter door? Wat is het belangrijkste waar beroepschauffeurs in de winter op moeten letten?
Alles begint natuurlijk met een goede standkachels en klimaatsystemen bedrijfswagens en vrachwagens, want het kan behoorlijk koud worden als je in je cabine overnacht.
Controleer de daken van vrachtwagens
Als het koud en sneeuwachtig is, kunnen zich gemakkelijk ijsplaten vormen op het dak van vrachtwagens. Huifopleggers hebben hier meer last van dan vaste bovenbouwen. De ijskappen kunnen tijdens het rijden gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Daarom moeten ze worden verwijderd voordat u gaat rijden. De vrachtwagenchauffeur is hier zelfs wettelijk toe verplicht. Als hij zich er niet aan houdt, riskeert hij in Flensburg een boete van 60 euro of meer en één punt. En bij een ongeval zelfs een klacht wegens lichamelijk letsel door nalatigheid en een gevangenisstraf. Het is daarom de eerste taak om de vrachtwagen sneeuw en ijs te verwijderen en ook om een vrij zicht rondom te verzekeren.
Verwijder sneeuw en ijs van de trailer
Sneeuw en ijs kunnen gemakkelijk worden losgemaakt met dakverwarming of met luchtbalgen op het dak. Maar niet alle vrachtwagens zijn ermee uitgerust. Een alternatief zijn systemen waarbij vervolgens binnen onder het plafondzeil een slang wordt aangebracht. Als deze buis gevuld is met lucht, buigt het zeildoek omhoog en glijdt sneeuw en ijs van het dak. Bij lege vrachtwagens kan het zeil eenvoudig van binnenuit met een lamel worden opgetild. De chauffeur mag in geen geval op het dak van de truck of op een onbeveiligde ladder klimmen, aangezien hier de meeste ongelukken gebeuren. Het is beter om gebruik te maken van een van de talrijke opruimstations op de snelwegen, waar langeafstandschauffeurs ijs en sneeuw kunnen ruimen van hun vrachtwagens, trekkers of trailers.
Sneeuwruimsystemen op snelwegen
Het Fernfahrer-Magazin biedt een actueel overzicht van de sneeuwruimingssystemen die u hier kunt downloaden *: 50 in Duitsland, zeven in Oostenrijk en één in Polen. Wie liever digitaal reist, kan de gratis vrachtwagenchauffeur-app (Apple & Android) installeren en de lijst onder servicepartners opvragen.
Begrijp alsjeblieft niet het idee om oma’s huismiddeltjes, d.w.z. heet water, op het ijs te gieten. Omdat, paradoxaal genoeg, warm water sneller bevriest dan koud water als de buitentemperatuur koud is. Er zijn talloze video’s op YouTube voor dit fascinerende Mpemba-effect voor een gezellige avond in de bestuurderscabine.
Een goede preventieve tip vonden we bij de ADAC Truck Service: gebruik na het parkeren van de trailer de luchtvering op de achteras om de trailer licht hellend te kantelen.
Zijn winterbanden verplicht?
In Nederland is er geen algemene eis voor winterbanden voor vrachtwagens. Maar onder winterse omstandigheden mogen voertuigen met een totaalgewicht van minder dan 3,5 ton pas sinds 1 januari 2018 met winterbanden op alle assen rijden. Voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton moeten minimaal op de aandrijfas zogenaamde 3 PMSF-banden hebben. De afkorting 3PMSF staat voor “3 Peak Mountain Snow Flake”. Gecertificeerde winterbanden zijn gemarkeerd met een sneeuwvloksymbool. Als alternatief kunnen M + S-banden nog worden gebruikt tot 30-09-2024.
In andere landen zijn winterbanden verplicht, in sommige landen moet je sneeuwkettingen of een sneeuwschuiver en zandzak meenemen. De regels verschillen van land tot land, dus het is essentieel dat de chauffeur zijn reis tot in detail voorbereidt.
Waarom vrachtwagens vastlopen op hellingen
Om vast komen te zitten op hellingen, vooral in winterse omstandigheden, gaat het niet alleen om winterbanden, het juiste profiel en de juiste luchtdruk. Het gewicht op de aandrijfas en de lastverdeling op de truck spelen eerder een belangrijke rol. Als een vrachtwagen van de klasse tot 13 ton licht beladen is en het gewicht ver onder de 11,5 ton ligt, komen de banden niet diep genoeg in de sneeuw. Het is ook problematisch op gladde wegen als de vrachtwagen niet erg beladen is maar de aanhanger wel volledig beladen is.
Taboe op het linkerspoor op gladde wegen
Het is vrachtwagenchauffeurs verboden om op de linkerbaan te rijden bij sneeuw en gladheid. Op de A9 bij Hermsdorf / Thüringen hielden veel chauffeurs zich de laatste tijd niet aan deze richtlijn. Verschillende vrachtwagens begonnen op een helling te glijden en anderen probeerden in te halen op de linkerbaan en kwamen ook vast te zitten. De snelweg moest tijdelijk worden afgesloten. Het was de eerste mega-jam van het jaar, die de volgende dag maar langzaam oploste. Voor velen hielp alleen wachten en thee drinken. De politie doet nu onderzoek naar in totaal 60 vrachtwagenchauffeurs. Ze moeten in Flensburg boetes en punten verwachten.